de-fuseren van Amarantis

Hoe het tot stand kwam en de nasleep

De puinhopen van #Amarantis

| Geen reacties

De doorlopende leerlijnen vmbo-mbo hadden het unique selling point van Amarantis moeten worden. Maar het TeC Amsterdam dat de weg zou wijzen, werd al twee jaar na het ontstaan van de onderwijsreus ten grave gedragen. De megafusie is niet alleen een financieel debacle geworden, maar ook het bankroet van een veel te complexe onderwijsvernieuwing. Expansiedrift en bestuurlijke zelfoverschatting leidden tot een onbestuurbare onderwijskolos waar chaos en anarchie heersten. Dat blijkt uit een reconstructie van het ontstaan van Amarantis in het Onderwijsblad. 

Lees het originele artikel op AOb.nl

Amarantis is niet meer. De kantoorruimte in het prestigieuze Atrium aan de Amsterdamse Zuidas waar het college van bestuur zetelde, is verlaten. De bestuurders en stafmedewerkers die de ontvlechting van de scholengroep afwikkelen, zijn verhuisd naar een nederig schoolgebouw in de Bijlmer. De onderwijsgigant is in vijf brokstukken uiteen gevallen. Bewindvoerder Marcel Wintels schrok van wat hij aantrof. “Chaos, anarchie, vervreemding, stuurloosheid…..Ik heb nog nooit zo’n incompetente, chaotische en stuurloze organisatie aangetroffen.”

Amarantis is niet alleen financieel ontspoord, de bestuurlijke chaos heeft er ook voor gezorgd dat het met het onderwijs bergafwaarts ging. Het opzetten van doorlopende leerlijnen vmbo-mbo die de schooluitval zouden terugdringen, was de belangrijkste fusiedoelstelling. Een paar elementen uit het verhaal in het Onderwijsblad, dat u hier kunt downloaden als pdf.

Het Technisch College mislukt Om de teloorgang van techniekonderwijs een halt toe te roepen, besluiten de besturen de scholen samen te voegen en de vmbo- en mbo-opleidingen te integreren. Zo ontstaat het Technisch College Amsterdam, kortweg TeC.

De beroepscolleges zouden nieuwe gebouwen krijgen waarin ook plaats zou zijn voor wijkgebonden bedrijfjes waar leerlingen stage konden lopen. Woningcorporaties en andere maatschappelijke partners zouden daarom investeren in deze onderwijsgebouwen met een wijkfunctie, was de gedachte, door Leo Lenssen het ‘Masterdam-concept’ genoemd.

Alleen waren er geen investeerders gevonden voor deze onderwijsgebouwen met een maatschappelijke functie. Bijna 9 miljoen euro die al besteed was aan de bouwprojecten moest worden afgeboekt, waardoor Amarantis meteen bij de start in de financiële problemen kwam, die uiteindelijk tot de ondergang leidde.

Integratie vmbo-mbo komt niet van de grond Ook de integratie van vmbo en mbo kwam nauwelijks van de grond. Onderwijsadviseur Jan Engberts, die werd ingehuurd om de doorlopende leerlijnen te ontwikkelen zegt daarover “Het TeC-concept was vooruitstrevend en innovatief. Er werd in de rest van het land met bewondering naar gekeken. Maar het integreren van vmbo en mbo was een veel complexere act dan de heren bestuurders dachten. Van het samenvoegen van twee kwakkelende scholen, krijg je natuurlijk niet vanzelf een sterkere school.”

De onderwijsorganisatie werd door de fusie veel te complex, denkt Engberts. “Het mbo is al ingewikkeld. Opleidingen op vier niveaus, twee leerwegen, 207 kwalificatiedossiers en 640 opleidingen met vijfhonderd differentiaties. Daar kwamen dan drie vmbo-leerwegen bij, die samen ook zeventig opleidingsvarianten tellen. Dat is gewoon niet te managen, zelfs als je een goed bestuurlijk informatiesysteem zou hebben. Maar dat was er niet bij Amarantis.” Daardoor verloor men na de fusie op alle niveaus in de organisatie het zicht op de werkelijkheid, stelt Engberts. “Er zat gewoon een enorm gat tussen de ambities en de mogelijkheden die te realiseren. Dat is te danken aan een combinatie van zelfoverschatting en onderschatting van de complexiteit op uitvoeringsniveau.”

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.